بهترین گفتار درمانی در کرج:مرور نظاممند پژوهشهای مربوط به حمایت اجتماعی از والد/ والدین کودکان دارای معلولیت
۱- دانشجوی دکتر گروه مددکاری اجتماعی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
۲- گروه مددکاری اجتماعی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. ، marzieh.takaffoli@gmail.com
۳- گروه علوم پایه توانبخشی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
۴- گروه مددکاری اجتماعی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
۲- گروه مددکاری اجتماعی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران. ، marzieh.takaffoli@gmail.com
۳- گروه علوم پایه توانبخشی، دانشکده علوم توانبخشی، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران.
۴- گروه مددکاری اجتماعی، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران.
چکیده: (۹۶ مشاهده)
هدف داشتن کودک معلولی، زندگی والدین را با چالشهای متعددی مواجه میکند. والدین کودکان معلول به دلیل نبود توازن بین کار و اوقات فراغت، با محدودیتهای فروانی در زندگی اجتماعی و مدیریت زمان مواجه هستند. حمایت اجتماعی سازهای چندبعدی است و ادراک فرد از مورد حمایت قرار گرفتن، دوست داشته شدن و ارزشمند بودن را نشان میدهد. نظر به اهمیت و نقش حمایت اجتماعی در زندگی والدین کودکان دارای معلولیت نظیر تأثیر آن بر ابعاد مختلف جسمانی، روانی، اجتماعی و معنویت این مراقبان، این پژوهش به دنبال مرور نظاممند مطالعاتی است که در کشور ما تاکنون در این حوزه انجام شده است.
روش بررسی پژوهش حاضر از نوع مطالعات مروری نظاممند است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام مقالات پژوهشی حاصل از مطالعات کمّی انجامشده در کشور ایران است که در رابطه با حمایت اجتماعی والدین دارای کودک معلول به زبان فارسی و تا بهمن ماه 1395 منتشر شدهاند. در مرحله نخست، به منظور دستیابی به مطالعات مرتبط با موضوع، چهار دسته از کلیدواژههای مرتبط شامل «حمایت و حمایت اجتماعی»، «پدر، مادر، والدین و مراقب»، «کودک، فرزند، دختر و پسر» و «کمتوان، معلول، استثنایی، بیمار، اختلال و نیازهای ویژه» از طریق دستور ترکیبی «و» (AND) در پایگاههای علمی بانک اطلاعات مقالات علوم پزشکی ایران، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، بانک اطلاعات نشریات کشور، پایگاه مجلات تخصصی نور و گوگل اسکالر جستوجو شدند. همچنین فصلنامههای تخصصی چون فصلنامه توانبخشی، فصلنامه توانبخشی نوین، فصلنامه علوم پیراپزشکی و توانبخشی و مجله پژوهش در علوم توانبخشی نیز برای اطمینان از دستیابی به تمام مقالات، به صورت دستی جستوجو شدند. در این مرحله 683 مقاله به دست آمد. در مرحله دوم، با توجه به عنوان مطالعات، موارد تکراری و غیرمرتبط با موضوع پژوهش حذف شدند و 384 مقاله باقی ماند. سپس با توجه به معیارهای ورود و خروج، چکیده و کیفیت روششناسی مقالات (بر اساس تعریف دقیق گروه هدف، نوع مطالعه، روش نمونهگیری، حجم نمونه، روایی و پایایی ابزار جمعآوری اطلاعات) نیز بررسی شدند. درنهایت 14 مقاله برای ارزیابی نهایی باقی ماند. اطلاعات مورد نیاز از این مطالعات با توجه به جدول یافتهها استخراج شد تا برای تحلیل دادهها به صورت کیفی مورد استفاده قرار بگیرند. برای افزایش اعتبار، هر یک از فرایندهای جستوجو در پایگاههای مختلف، بررسی اولیه مقاله یافتهشده، تطبیق با معیارهای ورود و خروج یافتهها و بررسی کیفیت، مطالعات توسط دو پژوهشگر به صورت مستقل صورت گرفت و در مواردی که اختلاف وجود داشت، با کمک پژوهشگر سوم اجماع نظر حاصل شد.
یافتهها بر اساس یافتههای حاصل، در رابطه با روششناسی مطالعات، هر 14 مقاله بررسیشده از نوع مطالعات مقطعی تحلیلی بودند. در این میان نیمی از آنها از نوع مطالعات همبستگی و نیمی دیگر از نوع مطالعات علّی مقایسهای بودند. در این پژوهشها در مجموع از 5 ابزار برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. ابزار استفادهشده در بیش از نیمی از مطالعات (57 درصد)، مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی ادراکشده و پس از آن ابزار حمایت اجتماعی واکس و همکاران (14.2 درصد) بوده است. از دیگر نکات قابلتوجه در این پژوهشها، تأکید بر زندگی مادران دارای فرزند معلول است که بیشتر (64 درصد) مطالعات را شامل میشد. مطالعات دیگر هر دو والد را بررسی کرده بودند. همچنین کودکان با ناتوانی هوشی که شامل دو گروه کمتوان ذهنی و سندرم داون بودند، بیشترین (34.48 درصد) نوع معلولیت را شامل میشدند و اختلالات شنوایی (17.24 درصد)، جسمی حرکتی (17.24 درصد) و بینایی (13.79 درصد) در رتبه بعدی قرار داشتند. درنهایت نتایج بیشتر مطالعاتی که حمایت اجتماعی را در دو گروه والد/والدین فرزندان عادی و معلول مقایسه کردهاند، حاکی از آن است که میان حمایت اجتماعی در دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد. مطالعات همچنین به بررسی رابطه میان حمایت اجتماعی با متغیرهای سلامت روان، ذهنآگاهی، تابآوری، رضایت از زندگی، رضایتمندی زناشویی، مقیاسهای بهزیستی روانی، سازگاری، استرس، شیوههای مقابله با استرس و رشد پس از آسیب پرداختهاند.
نتیجهگیری موضوع حمایت اجتماعی والدین کودکان دارای معلولیت در سالهای اخیر بیشتر مورد توجه بوده است. البته این مطالعات تنها به اثبات تأثیر مراقبت از این کودکان بر سطح حمایت اجتماعی والدین و نزول آن در والدین بهویژه مادران پرداختهاند. این مطالعات عمدتاً در سطح توصیف و نظری باقی ماندهاند و راهکارهای عملیاتی و اجرایی برای بهبود و ارتقای حمایت اجتماعی را بررسی نکردهاند.
روش بررسی پژوهش حاضر از نوع مطالعات مروری نظاممند است. جامعه آماری پژوهش شامل تمام مقالات پژوهشی حاصل از مطالعات کمّی انجامشده در کشور ایران است که در رابطه با حمایت اجتماعی والدین دارای کودک معلول به زبان فارسی و تا بهمن ماه 1395 منتشر شدهاند. در مرحله نخست، به منظور دستیابی به مطالعات مرتبط با موضوع، چهار دسته از کلیدواژههای مرتبط شامل «حمایت و حمایت اجتماعی»، «پدر، مادر، والدین و مراقب»، «کودک، فرزند، دختر و پسر» و «کمتوان، معلول، استثنایی، بیمار، اختلال و نیازهای ویژه» از طریق دستور ترکیبی «و» (AND) در پایگاههای علمی بانک اطلاعات مقالات علوم پزشکی ایران، پایگاه اطلاعات علمی جهاد دانشگاهی، بانک اطلاعات نشریات کشور، پایگاه مجلات تخصصی نور و گوگل اسکالر جستوجو شدند. همچنین فصلنامههای تخصصی چون فصلنامه توانبخشی، فصلنامه توانبخشی نوین، فصلنامه علوم پیراپزشکی و توانبخشی و مجله پژوهش در علوم توانبخشی نیز برای اطمینان از دستیابی به تمام مقالات، به صورت دستی جستوجو شدند. در این مرحله 683 مقاله به دست آمد. در مرحله دوم، با توجه به عنوان مطالعات، موارد تکراری و غیرمرتبط با موضوع پژوهش حذف شدند و 384 مقاله باقی ماند. سپس با توجه به معیارهای ورود و خروج، چکیده و کیفیت روششناسی مقالات (بر اساس تعریف دقیق گروه هدف، نوع مطالعه، روش نمونهگیری، حجم نمونه، روایی و پایایی ابزار جمعآوری اطلاعات) نیز بررسی شدند. درنهایت 14 مقاله برای ارزیابی نهایی باقی ماند. اطلاعات مورد نیاز از این مطالعات با توجه به جدول یافتهها استخراج شد تا برای تحلیل دادهها به صورت کیفی مورد استفاده قرار بگیرند. برای افزایش اعتبار، هر یک از فرایندهای جستوجو در پایگاههای مختلف، بررسی اولیه مقاله یافتهشده، تطبیق با معیارهای ورود و خروج یافتهها و بررسی کیفیت، مطالعات توسط دو پژوهشگر به صورت مستقل صورت گرفت و در مواردی که اختلاف وجود داشت، با کمک پژوهشگر سوم اجماع نظر حاصل شد.
یافتهها بر اساس یافتههای حاصل، در رابطه با روششناسی مطالعات، هر 14 مقاله بررسیشده از نوع مطالعات مقطعی تحلیلی بودند. در این میان نیمی از آنها از نوع مطالعات همبستگی و نیمی دیگر از نوع مطالعات علّی مقایسهای بودند. در این پژوهشها در مجموع از 5 ابزار برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. ابزار استفادهشده در بیش از نیمی از مطالعات (57 درصد)، مقیاس چندبعدی حمایت اجتماعی ادراکشده و پس از آن ابزار حمایت اجتماعی واکس و همکاران (14.2 درصد) بوده است. از دیگر نکات قابلتوجه در این پژوهشها، تأکید بر زندگی مادران دارای فرزند معلول است که بیشتر (64 درصد) مطالعات را شامل میشد. مطالعات دیگر هر دو والد را بررسی کرده بودند. همچنین کودکان با ناتوانی هوشی که شامل دو گروه کمتوان ذهنی و سندرم داون بودند، بیشترین (34.48 درصد) نوع معلولیت را شامل میشدند و اختلالات شنوایی (17.24 درصد)، جسمی حرکتی (17.24 درصد) و بینایی (13.79 درصد) در رتبه بعدی قرار داشتند. درنهایت نتایج بیشتر مطالعاتی که حمایت اجتماعی را در دو گروه والد/والدین فرزندان عادی و معلول مقایسه کردهاند، حاکی از آن است که میان حمایت اجتماعی در دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد. مطالعات همچنین به بررسی رابطه میان حمایت اجتماعی با متغیرهای سلامت روان، ذهنآگاهی، تابآوری، رضایت از زندگی، رضایتمندی زناشویی، مقیاسهای بهزیستی روانی، سازگاری، استرس، شیوههای مقابله با استرس و رشد پس از آسیب پرداختهاند.
نتیجهگیری موضوع حمایت اجتماعی والدین کودکان دارای معلولیت در سالهای اخیر بیشتر مورد توجه بوده است. البته این مطالعات تنها به اثبات تأثیر مراقبت از این کودکان بر سطح حمایت اجتماعی والدین و نزول آن در والدین بهویژه مادران پرداختهاند. این مطالعات عمدتاً در سطح توصیف و نظری باقی ماندهاند و راهکارهای عملیاتی و اجرایی برای بهبود و ارتقای حمایت اجتماعی را بررسی نکردهاند.